Friday, July 2, 2010

perlu ke campur FM?

huhu..before start pape air mate aku dh berlinangan nih...
aduhhhh..sabar la wahai hati..tolong la jgn cmni..hurmmm
sedih giler rase bila benda ni bermain2 kt pikiran..

alhamdulillah arini aafiya dh fully breastfeed 1yr 2months 2weeks n 3 days..
tp lately susu xbape nk stabil la..kejup turun kejup ok..
dh la aku ni memng xde stok susu..
salah aku jugak x ikut betol2 dulu..
slagi ade stok aku duk abiskan..
pastu time susu dh kurang nk kumpul stok memang xpat la..huhu

aku akui la aku ni bkn jenis kuat ngepam la..
dulu2 aku pam 2x je kt opis
skang ni aku try tmbah 3x plak
tp aku tgk output die xdk beza sgt pn
ade la lbih cket kot dlm 1-2oz
kdang tu same je
n kadang kurang pn ada
kalo ckp pasal milk booster lg la haru
mcm2 dh try
air longan, kurma, susu, horlik, fenugreek, habatusauda, jus pegaga,
n skang ni tgah try shaklee..trial pack tu..
pon xde beza sgt..sedih betol la

duk bace blog kwan2 pas try sesuatu nampk byk giler hasil
aku xde pom cmtu..huhu
aku memng x pam mlm2 pasal dh ade org duk ngepam..
mlm2 aafiya memng melekat je la nenen tu kt mulut die..
org kate kalo bby kuat nyusu mlm leh increase susu..
tp x jugak..hurmmmm..nk nagisnyeeeee

lagi satu aku tgk aafiya cm xpuas je nenen..
myb susu xkuar byk kot
tp aku wt dek je la
mlas nk pk sgt..
padahal dh lame aku pk nk topupkn die ng fm.
tp tiap kali aku pergi kt area susu2 fm tu aku blah cmtu je..
sebb xtahu fm mane aku nk beli..
sebb sume kt tin2 fm tu ade tulisan kecik tulis cmni
"susu ibu adalah makanan terbaik untuk bayi anda"
huuwaaaaaaaaaaaaaaaaa...

tp kalo ikutkn logiknye la kn..
dr aku bg aafiya minum air msak or pe2 air tu
baik aku bg fm je
ade jugak kasiatnye (wlaupun xleh nk lawan kasiat susu ibu)
ke cmne ek?? betol ke x pe aku pk ni..aduhhhh
payahnyeeeeee

yaAllah...berikanlah hambamu ini petunjuk ke jalan yg benar..
berikanlah aku kekuatan
kurniakanlah aku susu yg byk tuk aafiya mmbesar smpi 2 thn

pening...pening...

aku pk kalo nk topup pon aku nk bg die minum dlm sebotol je satu hari..
aku bekalkn aafiya kt nuseri pon 3oz X 3 botol je..(ye..ye..aku tau la cket..huhu)
ke cmne ekkkkkkk??

hukhukhuk

4 comments:

  1. salam zaza...

    anak dah setahun lebih kan?
    sudah boleh berikan fresh milk....

    jgn stress...yg penting sbg ibu dah berusaha...
    anak pula dah start makan...dan sebenarnya..kekerapab mengepam dan menyusukan anak secara direct will effect susu...insyaAllah.. sebab kuantiti lebih baik dr kualiti...

    zaza untung sebab leh direct feed..cuba amik cuti...rest dan bersama anak..insyaAllah turut membantu...jgn stress,badan sihat dan utk makluman,

    tak semua suplement (milk Boster) tu boleh/sesuai dgn badan ibu...ada yg ok dan ada yg tidak..

    jangan sedih ya!...insyaAllah anak sihat..oh ye..bagi anak makan banyak...kenalkan dgn makanan pejal..sebab anak selepas 1 tahun akan perlu makan,khasiat dlm fm tak sama...lebih baik bg anak makan sayur,ayam dll...so khasiat dari makanan lebih baik dr fm..

    chq balik beberapa entry zah pasal ni...

    ReplyDelete
  2. mamaZaZa, sebelum amek Shaklee tu dah baca dan fahamkan mcmana nak dpt hasilkan yg baik. Memang tak semestinya semua tak sesuai, jika tak sesuai sebab apa,tidak pam, tidak berinteraksi dengan Allah, kurang doa, kurang pam, kurang direct, ibu stress, tensen, mengaruk dan cam2 lagi. Shaklee first thing dia akan pergi pada kesihatan ibu, kalau ibu selalu tensen rosaklah vitamin B dan C tu. Badan yg penuh masalah takkan jadi elok sehari dua, sebab tu saya selalu cakap suplemen ni bukan seminggu 2 dah dapat tapi kena sabar,konsisten dan doa doa dan doa. Kalau minum air kurang 3L lagilah lambat. Takyah rungsing kalau dah bagi formula atau fresh milk, kena redha sbb Allah tahu apa yang terbaik untuk hamba-NYA. Skrg ni kena think positif dulu baru leh jadi semua kerja K. Gud Luck!!

    Sorry cam keras bunyi tapi saya nak bg semangat.

    ReplyDelete
  3. zah...thank you soooo much for ur comment! zaza dh try bg aafiya fresh milk itu hari..tp aafiya cirit birit dekat seminggu..so dh xbrani nk bg..huhu..

    bila pk2 balik betol jugak ckp zah..xyah la nk pk bg fm tu kn..bg je aafiya mkn2 byk2..die pon xde tunjuk sakit2 ke pe pn..terlebih xtive ade la..hehe..berat pn 9.5kg++..

    ok zah..zaza nk teruskan BF aafiya smpi 2 tahun insyaAllah!!!

    cayok2!!

    ReplyDelete
  4. along azrina...mekaseh byk2..i'll take it as a spirit for me to cont my bf journey..tenkiu so much..muah2!! :)

    ReplyDelete